Rustig rijden in Brussel? Het kan niet anders!

Rijden, Brussel en stress gingen lange tijd hand in hand. Nu met het begin van het nieuwe jaar zou daar verandering in moeten komen. Vanaf 1 januari 2021 geldt er in het overgrote deel van Brussel een maximumsnelheid van 30km/u. Wie liever nog trager rijdt, begeeft zich best naar de Brusselse woonerven. Daar is de snelheid namelijk beperkt tot 20km/u. Maar hoe is deze beslissing nu tot stand gekomen?

Minder dramatische ongevallen

 

De redenen voor deze transformatie zijn simpel. Minder ongevallen, minder lawaai en een hogere levenskwaliteit. Top op heden kwamen er in Brussel gemiddeld 50 mensen per jaar om het leven of raakten ernstig gewond als gevolg van te hoge snelheid. Bij een maximumsnelheid van 30km/u is de benodigde remafstand veel kleiner en hebben bestuurders meer tijd om te reageren op onverwachtse verkeerssituaties. Bijgevolg is de kans op dramatische ongevallen dus ook veel kleiner.

Zo is het risico op overlijden voor voetgangers 5 keer hoger aan een snelheid van 50 km/u dan bij 30 km/u. Het verschil voor de inzittenden van het voertuig is ook significant. Bij 50 km/u is het risico voor de bestuurder of passagiers op dodelijke gevolgen of ernstige verwondingen 45%. In een zone 30 is er in tegenstelling nog maar 15% kans op een dramatisch ongeluk.

Hogere levenskwaliteit

 

Een wagen maakt ook aanzienlijk minder lawaai bij lagere snelheid. Onderzoekers stellen vast dat de geluidshinder van wegenverkeer halveert door de snelheidsbeperking van 30km/u. Dit zorgt dan weer voor meer comfort en een betere levenskwaliteit binnen het Brusselse gewest.

De maximumsnelheid van 30 km/u geldt overigens voor alle weggebruikers. Ook bussen, fietsen, steps… Deze algemene regel heeft dus ook tot gevolg dat de verschillende weggebruikers meer op elkaar afgestemd zijn. Wat belangrijk is, aangezien het aantal fietsers, voetgangers en steps in Brussel sterk toegenomen is in de voorbije jaren. Het doel van dit mobiliteitsplan is ondermeer de stad Brussel weer aantrekkelijker te maken voor inwoners en toeristen.

Kijk gerust eens op deze kaart als u de maximumsnelheid per weg wilt zien. U vindt er ook een antwoord op de vele vragen rondom deze nieuwe maatregel.

 

Zeker niet de enigste

Brussel is niet de enigste stad om deze maatregel in te voeren. Zo hebben andere Europese steden als Helsinki, Bilbao en Grenoble al langer een gelijkaardig mobiliteitsbeleid. Zo is er in 2019 in Helsinki na de algemene invoering van de maximumsnelheid van 30km/u geen enkele voetganger of fietser omgekomen in een verkeersongeval.

 

Hoe zit het nu met mijn reistijd?

De gemeente Schaarbeek heeft al langer een algemene zone 30 ingevoerd. Na verschillende tests kwamen zij tot de conclusie dat het invoeren van de zone 30 geen langere reistijden met de auto tot gevolg had. Door opstoppingen aan kruispunten en file bij lichten bedraagt de gemiddelde snelheid in steden meestal toch al rond de 30 km/u. Het zijn vooral files en het zoeken naar een parkeerplaats dat een negatieve invloed heeft op de reistijd.

 

Bent u bij de eersten om hiervoor een boete in de bus te ontvangen? Bereken het bedrag van uw boete met onze boetecalculator of of laat u verder adviseren door ons team van experten!

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 6231 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!